Mayakalenderen forutsier verken dommedag eller jordens undergang, verken i 2011, 2012 eller noen gang i det hele tatt. Dommedagsprofetiene stammer fra vestlige kulturer og ikke fra mayaene.
Mayakalenderen, som er et system av kalendere og sykluser som går i hverandre og påvirker hverandre, er et fantastisk interessant redskap til å forstå våre liv og hele skaperverket. Ved hjelp av Mayakalenderen forstår man at våre liv ikke er tilfeldige, og evolusjonen er heller ikke tilfeldig.
Nettopp nå, i en tid hvor forandringer vil skje i hurtig tempo, kan det å ha innsikt i Mayakalenderen være en hjelp og støtte i å forstå utviklingens gang. Det er leit at sterke krefter spiller på frykt og desinformasjon (f. eks Hollywood). I stedet for å la seg overmanne av frykt, kan man heller søke svar gjennom pålitelige kilder.
Under overskriften Ikke undergang 2012 vil jeg formidle stoff som jeg håper vil rette opp misforståelser og feilinformasjoner om Mayakalenderen og 2012.
—————————————————————————————————
Vi er i begynnelsen av året 2012.
Noen forskere ved NASA deler sine meninger om ryktene som omhandler 2012 i videokonferansen nedenfor. Vel verdt å se for den som er urolig på grunn av alle slags konspirasjonsteorier og fryktscenarioer som er blitt tillagt mayakalenderen.
————————————————
Noen facts om kometen Elenin
I skrivende stund er vi i begynnelsen av 6. Natten i niende bølgen. Over hele jorden markeres Cosmic Convergence (23. – 26. septenber 2011), enkeltindivider og grupper ønsker i disse dagene å bekrefte overfor hverandre og kosmos/skaperverket at vi legger bak oss gamle mørke krefter og dualitetens bevissthet, og at vi i stedet vil handle og reagere i overensstemmelse med de lyse krefter og enhetens bevissthet.
Det er mye snakk om kometen Elenin nå om dagen. Den er nettopp nå mellom solen og jorden. Den vil være nærmest jorden den 16. oktober 2011, og da vil den være 35 millioner kilometer unna, dette tilsvarer mer en 90 ganger avstanden til månen. Så det er ingen grunn til å frykte at den skal treffe jorden.
Her svarer NASA på noen av de mest stilte spørsmålene om Elenin:
http://www.space.com/12657-comet-elenin-nasa-questions-answers-facts.html
———————————————————————————————
Mayaene insisterer på at 2012 ikke er jordens undergang. Dommedagsprofetiene stammer fra vesten og ikke fra mayaene. Les intervju med Maya elder Apolinario Chile Pixtun:
http://www.msnbc.msn.com/id/33261483/
—————————————————————————————————-
SE VIDEO:
SANNHETEN OM 2012
ASK AN ASTROBIOLOGIST: The Truth about 2012
from NASA Lunar Science Institute on Vimeo.
————————————————————————————————————————————
Senior Scientist of the NASA Astrobiology Institute svarer på spørsmål om to av de verserende ryktene angående 2012:
Is there a planet or brown dwarf called Nibiru or Eris that is approaching the Earth and threatening our planet with widespread destruction?
No: Nibiru and other stories about wayward planets are an Internet hoax. There is no factual basis for these claims, and most of them (such as that Nibiru has been hiding behind the Sun or that it will be visible to the naked eye from the southern hemisphere next year) are ludicrous. Eris is real, but it is a dwarf planet similar to Pluto that will remain in the outer solar system; the closest it can come to Earth is about 4 billion miles. More questions and answers about these peculiar claims can be found on this website by clicking on “Most Popular” or using the search engine to look up specific topics.
Is it true that the Sun will be in the center of the Milky Way Galaxy in December 2012 and that this will cause a pole shift and massive destruction.
No, this is an Internet hoax, with no basis in fact. There is no alignment of planets or of the Sun with the Galaxy. As far as being in the center of the Galaxy, this is impossible; we are slowly orbiting the galactic center at a distance of about 30,000 light years. The idea of a “pole shift” is also unfounded. Most people seem to mean a rapid change in the rotational pole of the Earth, but this is something that has never happened and never will. Some people are confusing this with the reversal of the magnetic poles on Earth, which does take place regularly, every few hundred thousand years. But there is no evidence that this might happen soon, and even if it did, the magnetic shift would be gradual and there would probably be no consequences on the planet, certainly nothing catastrophic. More questions and answers about these peculiar claims can be found on this website by clicking on “Most Popular” or using the search engine to look up specific topics.
Her er link til NASA, Astrobiologi, Life in the Universe: http://astrobiology.nasa.gov/ask-an-astrobiologist/faq
Link til NASA´s hjemmeside, rull litt nedover siden til “What are people interested in?” og klikk på 2012-ting: http://www.nasa.gov/
————————————————————————————————
Journalist Bodil Fuhr i Aftenposten intervjuer astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegaard:
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3337776.ece
——————————————————————————————–
Forskjellige ideer om mayaenes kultur og kalendersystem, kan spores tilbake til det 16. århundres bok Utopia av Sir Thomas More, (More hentet ideer fra Christopher Columbus bok Book of Prophecies (http://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Prophecies )), men først og fremst stammer ideene om mayaene fra lærdommen til en skribent, etnograf, historiker og arkeolog på 1800-tallet; Charles Étienne Brasseur de Bourbourg. Han bidro med betydelige arbeider som blant annet førte til gjenoppdagelsen av Popol Vuh (Quiché mayafolkets hellige bok). Mot slutten av sin karriere ble han overbevist om at mayakulturen kunne spores tilbake til “Det tapte kontinent Atlantis”. I en artikkel fra 1872 skriver han en artikkel om en mellom-amerikansk mytologisk fortelling som beskriver en syndflod, og i denne artikkelen finner man en tidlig versjon av “polskift teorien”. (Se hva NASA sir om den teorien ovenfor.)
Brasseurs verker ble noen ganger illustrert av en talentfull, men veldig unøyaktig og fantasifull tegner; Jean Frédéric Waldec. Hans gjengivelse av ruiner etter den gamle mayakaulturen ble pyntet på med romerske og greske søyler og kupler og andre fantasier, noe som bidro til at man begynte å tro at den vestlige kultur og mayakulturen hadde et felles opphav: “Atlantis”.
Verker av Brasseur illustrert av Waldec inspirerte bl. andre forskerne Augustus Le Plongeon og Ignatius L. Donelli. Og de i sin tur influerte arbeidene til skribenter som f. eks. Madame Blavatsky.
Kilde: Wikipedia.
——————————————————————————————
Det er så fasinerende å lese om dette, men mange har nok veldig annerledes syn på det med at verden vil “gå under” noen kaller det for armageddon, andre for dommedagen, og andre der igjen bare verdens undergang. Man kan spekulere og forske hvor mye man vil, men ingen vil komme frem til noe svar som gir mening. alt er bare ren matematikk, og jeg kan si med ett hundre prosent sikkerhet at jeg kommer til å leve et fint liv til jeg dør av alderdom, og jeg er kun 18 år. Så tviler på at ting vil skje i dette århundre.
Jeg er sikker på at du kommer til å leve et langt og fint liv, og du kommer sikkert til å dø som en meget gammel dame en gang i en fjern fremtid. Hvis du kikker litt rundt på denne bloggen, vil du finne at den ekte Mayakalenderen ikke i det hele tatt handler om noen jordens undergang eller dommedag. Disse falske ryktene om undergang er tillagt Mayakalenderen, men de stammer opprinnelig fra vesten, og ikke fra mayaene. Når man setter seg inn i hva det ekte mayakalendersystemet går ut på, får man tiltro til livet og fremtiden. Jeg holder kurser i Mayakalenderen og får bekreftet fra kursdeltakere at de blir tryggere i sitt eget liv og lever mer i nuet. Ved å forstå hva Mayakalenderen er, forstår man at vi fremdeles er i en utviklingsprosess, en bevissthetens evolusjon. Sluttdatoen for Mayakalenderen; 28. oktober 2011, reflekterer det høyeste kvantestadium i universet, bevissthetens evolusjon er gjennomført, og lysets bevissthet er tilgjengelig. – Jeg håper du vil bruke litt tid på å lese rundt på denne bloggen. Du vil finne informasjon om Mayakalenderen som forhåpentligvis vil gi deg et annet syn enn det dommedagsprofetene serverer. – Hvis du vil, er du velkommen til å bli med på fellesmeditasjoner på spesielle dager i Mayakalenderen. Du finner informasjon om dette under MEDITASJONER øverst på siden.
Denne setningen fant jeg meget interesant, kan du utdype den mer om hva du mener?
Sluttdatoen for Mayakalenderen; 28. oktober 2011, reflekterer det høyeste kvantestadium i universet, bevissthetens evolusjon er gjennomført, og lysets bevissthet er tilgjengelig.
Denne setningen selvfølgelig. Beklager dobbel post.
Hei. Du ber meg utdype hva jeg mener med denne setningen: Sluttdatoen for Mayakalenderen; 28. oktober 2011, reflekterer det høyeste kvantestadium i universet, bevissthetens evolusjon er gjennomført, og lysets bevissthet er tilgjengelig.
Ja, det er jo ikke småtteri hva denne setningen innholder. Det er ikke lett for meg å utdype meningen bak disse ordene over noen få linjer, for setningen inneholder noen av konklusjonene i Carl Johan Callemans siste bok ”The Purposeful Universe. How Quantum Theory and Mayan Cosmology Explain the Origin and Evolution of Life”. Konklusjonene til Calleman er egentlig resultater av 18 års heltids forskning på Mayakalenderen, og det er 30 år siden han begynte å interessere seg for Mayakalenderen. Han er den eneste profesjonelle vitenskapsmann som har studert de grunnleggende realiteter i Mayakalenderen på grunnlag av den biologiske og historiske evolusjon. Mange profesjonelle mayanister har studert Mayakalenderen i seg selv, men Calleman er den eneste som har forsket på Mayakalenderens mening.
Men jeg har lyst til å forsøke å forklare nærmere hvis du kan gi meg en pekepinn om hva det er i denne omfattende setningen du ønsker nærmere utdypet. Hører gjerne fra deg igjen. Hilsen Bente.
Min artikkel “Maya-kalenderen og Nibiru-syklusen”:
http://www.nyhetsspeilet.no/2010/05/maya-kalenderen-og-nibiru-syklusen/
Sitter her å leser og kommer over denne “6 svar to ikke undergang i 2012″, og ser at det er et menneske som stiller deg dette spørsmålet:
Sluttdatoen for Mayakalenderen; 28. oktober 2011, reflekterer det høyeste kvantestadium i universet, bevissthetens evolusjon er gjennomført, og lysets bevissthet er tilgjengelig.
Men når jeg leser svaret ditt til han, så har du ikke svart han en eneste gang på spørsmålet.
Men da vil jeg spørre deg: Om 2011 eller 2012 i betyr dommedag i Majakalenderen, hva betyr det da? hva er din forklaring?
Jeg håper innlegget 29. desember (Spørsmål fra en bekymret ungdom) kan gi deg et tilfredstillende svar på det du spør om.
Mayakalenderens utviklingssykluser består av 9 nivåer (hver av dem inneholder 13 “himler” = 7 Dager og 6 Netter). Mayakalenderen speiler universets utvikling inkludert menneskets bevissthetsutvikling. Utviklingen foregår i kvanteprang. Den 28. oktober, når Mayakalenderen/bevissthetsnivåene fullføres, oppnår universet det høyeste kvantestadium, og evolusjonen er fullført. Vi mennesker har da muligheten til å nå en bevissthet der vi er i ett med lyset, og i og med det opplyste bevissthetsnivå dette medfører, vil vi kunne være bevisste deltakere og medskapere i det videre livet.
For å forstå dypere hva dette handler om, er man nødt til å sette seg inn i hva hele mayakalendersystemet handler om. Det er krevende og tar tid, men er utrolig spennende og givende.
Dr. Carl Johan Callemans bok “The Purposeful Universe – How Quantum Theory and Mayan Cosmology Explain the Origin and Evolution of Life” kom ut på svensk i desember. Spennende lesing og absolutt å anbefale for den interesserte.
hær står det at mayakalenderen slutter 28.oktober 2011, inne på wikipedia:
http://no.wikipedia.org/wiki/2011
Det er riktig, Kristoffer. Sluttdatoen er 28. oktober 2011.
Når ble da funne ut at da ble denne datoen?
Dr. Carl Johan Calleman skriver om dette i sin bok fra 2004: “The Mayan Calendar and the Transformation of Consciousness”.
Han har skrevet en artikkel som forklarer sluttdatoen. Du finner artikkelen øverst på siden her, under overskriften NÅR SLUTTER KALENDEREN?
så hvis det er slutten på syklusen i mayakalenderen, hva skjer så?
Så på et tv-program om Mayakulturen og der snakket de om at mayaene drev med menneskeofringer. Hvis dette stemmer synes jeg det er betenkelig at vi tillegger deres tro så stor vekt. Hva mener du om dette?
Vi vet at man i Mayakulturen bedrev menneskeofringer, noe f. eks. History Channel fokuserer på. Mayaenes menneskeofringer er en side av deres kultur vi selvfølgelig ikke liker og tar avstand fra. Det vil være synd om vi også da samtidig utelukker deres dype innsikt i naturens og skaperverkets utviklingssykluser. Mayaene hadde store astronomiske og matematiske kunnskaper, de var f. eks. det første folk som anvendte tallet 0, noe som forandret matematikken. Etterhvert som utviklingen skred fram, sto poeter og andre markante personer frem og ville ha stopp på menneskeofringene.
Mayaenes høyt utviklede sivilisasjon gikk under, de ble okkupert av aztekerne og innlemmet i aztekerriket. Aztekerne drev utstrakt bruk av menneskeofringer, så dette var ikke noe særegent fenomen for mayaene. Også indianere i nord-Amerika ofret mennesker. Vikingene fra den norrøne kultur ofret mennesker. Går vi langt nok bakover i tid, til tiden da man tilba Gudinnen og patriarkatet ennå ikke rådet, har arkeologer funnet spor av at man ofret barn.
Det er vel ikke å sette det for mye på spissen når jeg hevder at vi selv i vår tid ofrer mennesker. Vårt rådende økonomiske system krever menneskeofre både i fred og krig.
En liten rettelse- Myaene gikk ikke under-da hadde de ikke eksistert i dag. Det lever mange av dem i dag – etterkommere av den gamle kulturen.
Du har helt rett. Det var den klassiske mayakulturen som gikk under.
hei, Jeg vil spørre deg: Om 2011 eller 2012 i betyr dommedag i Majakalenderen?
mvh en gutt på 19..
Hei
Det finnes ingen ting i Mayakalenderen som forutsier noen dommedag eller jordens undergang, hverken i 2011, 2012 eller noen gang ellers.
Utviklingssyklusene i Mayakalenderen kommer til en fullførelse 28. oktober 2011, dette er ifølge Dr. Carl Johan Calleman som har studert Mayakalenderens mening i 30 år.
Vår tids urbefolkning i mayaland i Mellom-Amerika (Guatemala, Mexico) sier de ikke vet med sikkerhet når kalenderen slutter, det kan være rundt vår tid eller om 50, eller 100 år, sier de.
21.12. 2012 er blitt en tradisjon utfra at solen sto i zenit i mayabyen Izapa for mer enn 5000 år siden, noe man bestemte skulle representere starten på “den lange tellingen”. Dette blir som vårt år 0, Jesu fødsel, som vi har fastsatt til 24/25 desember. Selv om vi vet at Jesus ikke kan ha blitt født datoen vi feirer hans fødsel, har vi allikevel fortatt å holde på denne tradisjonen.
Den eneste inskripsjon fra de gamle mayaene som omhandler fullførelsen av Mayakalenderen, forteller at “the ninefolded entity will descent i all its regalia”. Mayakalenderens utviklingspyramide består av ni nivåer. Alle de ni utviklingssyklusene slutter samtidig 28. oktober 2011, og det er da at skaperverket vil utfolde seg i sin fulle prakt (in all its regalia).
Håper du vil lese litt rundt her på bloggen, og selv om det kan være vanskelig å ta inn hele mayakalendersystemet, vil du kanskje komme over forklarende artikler og innlegg. Mayakalenderen er en prosess, man forstår litt og litt.
Håper ihvertfall du er beroliget når det gjelder de falske ryktene om Mayakalenderen og jordens undergang. Mayaene selv er skikkelig lei av alt pratet om undergang.
Med vennlig hilsen
Bente
hva mener du med det at de sier ikke vet med sikkerhet når kalenderen slutter, det kan være rundt vår tid eller om 50, eller 100 år, sier de. betyr vi vil døde om 50-100 år?
Som sagt, Mayakalenderen forutsier ingen undergang eller dommedag hverken i 2011, 2012 eller noen gang ellers.
Mayaene insisterer på at 2012 ikke er jordens undergang.
Dommedagsprofetiene stammer fra vesten og ikke fra mayaene.
Les intervju med Maya elder Apolinario Chile Pixtun:
http://www.msnbc.msn.com/id/33261483/
Den 5. dagen begynner i dag etter kalenderen, og på nyhetene melder man at USA ikke blir enige med seg selv på hvordan å løse finanskrisen.
Man kan bare håpe på at kjeden starter nå, mot en bedre og pengeløs verden.
Siden det er mange mennesker over hele landet som søker informasjon om dette, så oppfordrer jeg deg til å legge ut det du vet på siden din. Det er lite seriøs informasjon på norsk, og vi har et felles ansvar for å spre budskapet. Jeg ser du inviterer til kurs om mayakalenderen, men det er vel lite tid igjen nå til å spre budskapet på den måten.
Hei Knut.
Nettopp fordi jeg ønsker å formidle seriøs informasjon, har jeg laget et enkelt grunnkurs om Mayakalenderens mening som går over én dag, lørdag 27. august. (To videregående kurs er også satt opp). Mange er interessert i Mayakalenderen, men kjenner seg ikke i stand til å dukke inn i studier av bøker og mer eller mindre tunge artikler om emnet, det er derfor jeg tilbyr kurset.
Å forstå Mayakalenderen er en prosess, det er ikke gjort på én dag. Men kurset vil gi et grunnlag for forståelse og ta sikte på å luke vekk noen misforståelser når det gjelder kalenderen. Mange tror at den forteller om “noe” som skal skje på en bestemt dato i fremtiden. Dette er helt feil.
Mayakalenderen handler om bevissthetens utvikling, den handler om din, min og den kollektive bevissthet. Vår bevissthet er i utvikling HVER DAG. Det er NÅ det gjelder, kalenderen handler slett ikke om noen “sluttdato” enten det er i 2011 eller 2012.
Mayakalenderen viser oss hvor vi kommer fra og hvor vi skal hen. Den viser at vi er på et stadium av bevissthetsutviklingen der vi skal forstå at vi alle er ett, vi er ett med naturen og det guddommelige.
Det samhold, den kjærlighet og enhet som nå skjer i Norge, kan kanskje bli et foregangseksempel for resten av verden. La oss fortsette å stå sammen. La oss være lyset fra nord.
Mvh
Bente B
Hei
Det her med jordens undergang osv skremmer meg ganske masse…og det beroliger når du sier at det ikke vil skje. men den setningen her: Vi mennesker har da muligheten til å nå en bevissthet der vi er i ett med lyset, og i og med det opplyste bevissthetsnivå dette medfører, vil vi kunne være bevisste deltakere og medskapere i det videre livet.
hvis noen mennesker ikke klarer å nå denne bevistheten der vi er i ett med lyset,hva skjer med dem da ?
også leste jeg en plass på nettet,husker ikke hvor det var…men leste det at majakalenderen hadde hatt rett ang. alle naturkatastrofer som har vært osv…stemmer dette?
Hilsen Cathe.
Hei
Håper siste innlegg kan forklare noe. Ingen bestemte jordskjelv eller andre naturkatastrofer er forutsagt i mayakalenderen.
Mayakalenderen viser kosmiske mønstre som avspeiler seg på alle nivåer av skaperverket. Utfra mønsterene har man kunnet forutsi generelle ting.
Den eneste grunn til å være redd for vår jordkode, er hvordan vi mennesker nå handler. Vi lever i en viktig tid. Det er vi som lever nå som må avgjøre om vår klode vil bestå eller ikke. Å fortsette en økonomisk drivkraft for samfunnet som ikke er basert på naturens prinsipper, vil i det lange løp føre til undergang. Vi må sette ut i livet en økologisk økonomi, hvis vi skal overleve som menneskehet.
Dette tror jeg vi er i ferd med å forstå i disse dager.
Hilsen Bente
Heei, jeg er 15 og fryktelig redd for jordas undergang.. Hadde håpet du kunne svare meg med et beroligende svar.. Jeg er redd for at jorda skal gå under.. tenker på det hver dag og blir utrolig sliten av det.. Men er det sant? Vil jorda gå under i 2011 eller 2012? Er det sant at en komet vil knuse jorda? Jeeg blir utolig redd av å tenke på det så hadde håpet du kunne svare meg
klem anette
Kjære Anette
og andre som er redde
I forgårs, fredag 28 oktober 2011, skjedde fullførelsen av mayakalenderens utviklingssykluser, bedre kjent som mayakalenderens “slutt”. Og jorda gikk jo ikke under, gjorde den vel?
(Artikkel omhvorfor 28. oktober 2011 var avslutningen av kalenderen og ikke 21. 12. 2012 finnes øverst på siden. Artikkelen er litt tung og vanskelig, særlig i begynnelsen, men så blir det lettere å forstå hva C. J. Calleman skriver.)
Mayakalenderen handler om evolusjonen, om den utvikling som har skjedd siden Big Bang. Urbefolkninger over hele kloden har hatt en nær kontakt med naturen, de har observert naturen og hatt ro til også å observere innover i seg selv. Mayaene (og folket som var før dem, Olmec-folket) registrerte at utvikling (vekst) sker i bestemte pulserende rytmer, og de mente at disse rytmene kom fra det kosmiske Livets tre Hunab-Ku som de også kalte Himmelens Hjerte. Mayakalenderen er egentlig bare en kalender over skaperverkets rytmer.. Den viste når det kom et energiskift, og i hvilket stadium man befant seg i en utviklingsprosess etc. Hendelser på jorden “står” altså ikke forutsagt Mayakalenderen.
Vær trygg, Anette og alle andre som har frykt. Menneskeheten har stadig forutsagt underganger de siste par tusen år. I min levetid har jeg opplevd at det har blitt spådd undergang mange ganger.
La oss nå ha tillit til livet. Vi har fått en vidunderlig gave og evne, vi har muligheten til å være medskapende til vår virkelighet. Nå når den kosmiske planen er fullbyrdet, har vi et stort anvar, alle sammen. Vi kan skape en verden av fred.
Vær trygg, Anette. Pust – og kjenn at du er en viktig skapning i denne tiden der vi alle kan oppleve at vi er ett. Vi er kosmiske vesener som lever i en sammenheng med noe stort og vakkert.
Hilsen Bente
har du sett det jeg skrev til deg ?
hadde vært fint med ett svar:)
takk for svar
er helt enig med deg,håper og tror også at vi er i ferd med og forstå det…er mye vi mennesker kan gjøre for at jorda skal overleve:) slutte og forurense for eksempel:)
hilsen cathe:)
hei, har hørt ryktet at det blir undergang i 2012, stemmer det? vil jeg få et normal liv?
Det er bare rykter, Lars. Disse ryktene stemmer ikke med seriøs forskning på Mayakalenderen. Hvis du leter litt rundt på denne siden vil du finne oppklarende informasjon. Du vil fortsatt ha et normalt liv!
vil det skje fælt fra verdensrommet i 2012?? vil ha et sannhet svar..
Hei Vegar, det er heldigvis ingen trusler fra verdensrommet.
Hei!
På Storm.no sto dette…hva menes med det?
Selv mente Mayaene at gudene først skapte tre mislykkede verdener, og så en fjerde som vi nå lever i. Ett år til…
I en inskripsjon funnet i Tortuguero sør i Mexico fortelles det om at B’olon-Yokte skal dukke opp når kalenderen ender. Lite er kjent om denne skikkelsen, men den skal være guddommelig, og representere krig og konflikt.
I 1966 skrev Michael Doe i boken sin «The Maya» at alt liv vil bli ødelagt når kalenderen tar slutt. Senere Maya-eksperter mener dette er feil, og at det starter en ny syklus når denne ender.
Hilsen Cathe Rafn:)
Hei igjen!
så hvis det er slutten på syklusen i mayakalenderen, hva skjer så i følge mayakalenderen? alt det jeg er kommet over av stoff,står det kun om hva som skjer frem til 21.12.2012. men hva som skjer etterpå har jeg ikke funnet noe sted…eller jo jeg har lest at mayakalenderen viser til datoer etter dette og!
Etter denne datoen,vil vi forsatt leve på jorden,vil det være noe andre forandringer enn hva vi gjør det til selv? Fortsetter mayaklaenderen etter dette,eller begynner den på nytt?
Dette er interesant men samtidig så skremmer det meg,jeg er en bekymret mor som ikke klarer og slappe av,så håper du kan skrive ett utfyllende godt svar til meg!
men hvordan vet folk nøyaktig når det kommer til og skje? akkuratt nøyaktig når?
jeg tror ikke det kommer til og skje, får vi vel håpe!!!
Celine, jeg er ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet ditt. Kanskje du sikter til den datoen som mange forbinder med “mayakalenderens slutt”?
Denne slutten er basert på en syklus i mayakalendersystemet som kalles “The Long Count” (Den lange tellingen).
Gammel tradisjon hos de gamle mayaene plasserte begynnelsen på denne syklusen til dagen da solen sto i zenit i byen Izapa i mayaland i Mellom-Amerika, og datoen var 11 august 3114 f.Kr. Denne syklusen nedtelles dag for dag, og slutten på syklusen vil da rent matemetisk være 21.12.2012.
Imidlertid har den internasjonalt kjente mayaforskeren Carl Johan Calleman logiske forklaringer på at slutten på langtellingen var 28. oktober 2011.
Det er vestlige rykter og mye uvitenhet som har skapt en myte om “jordens undergang”. Mayaene som lever i dag avviser hele undergangsteorien, og det gjør også seriøse forskere som studerer mayakalenderen. Men Hollywood visste at det var penger å hente på å lage katastrofefilmen “2012″.
Celine, jeg kan garantere at jorden ikke går under i 2012. Men at vi som lever på jordkloden må slutte å forurense vannet, luften og jorda, det er nok avgjørende for meneskehetens fremtid.
Alt godt ti deg!!!
Se på din egen kalender, og slapp av. Når den kommer til 31.12. er det slutt på den, men samtidig begynner et nytt år.
3 av 4 tror ikke på verdens undergang den 21 12 2012 det er bare tull
Du har rett, Kevin, det er bare tull.
Verken de gamle mayafolkene, eller den kalenderen de brukte, har forutsagt noen undergang!
“The Long Count”, den kalendersyklusen det er mye snakk om i våre dager, markerer en utviklingssyklus som FULLFØRES.
Men vi lever i en ny kosmisk påvirkning i våre dager. Den påvirker oss hver dag. Den påvirker vårt nervesystem, våre hjerner, hvordan vi oppfatter verden og hvordan vi skaper verden.
Vi lever i en tid der fragmentert venstrehjernehalvdels-tenkning, mannsdominans, og hierarkier ikke lenger understøttes av den kosmiske impuls. Vi lever nå i en kosmisk energi som understøtter balanse, balanse mellom øst og vest, mellom mannlig og kvinnelig, mellom fragmentert oppfattelse og helhetsoppfattelse.
Skaperverket har mål og mening.
Mvh
Bente
Ønsker deg en god vintersolverv
feiring den 21.12. og en god jul.
Mvh
Bente
Det er en lettelse å lese alt dette.. Jeg hadde ikke hørt om dette engang jeg før en ansatt på et spisested bare slengte nyheten oppi ansiktet på meg. Denne personen kjenner meg ikke engang, hvordan kunne hun vite at ikke jeg ville bli redd. har faktisk ikke klart å slappe av et sekund etter det der. Jeg er ufattelig glad i jorda å alle menneskene rundt meg. Så det er altså hundre prosent sikkert at ingenting vil skje med jorda? du er sikkert lei av å svare på det samme spørsmålet , men er bedre å spørre enn å gå å være redd å usikker er det ikke?
Mvh Andrea.
Andrea, som jeg har skrevet mange ganger før, verken de gamle mayaene eller den gamle kalenderen har noensinne forutsagt noen undergang. Men mange konspirasjonsteorier er oppstått. Ingen grunn til å tro på useriøse og kommersielle krefter som spiller på folks frykt, Andrea

Ha en god vintersolverv den 21.12. Og ha en riktig god jul
Mvh Bente B
Tusen takk i lige måde:) Jeg satt oppe hele natta å leste om dette å hatt mareritt om det , så det har nok forstyrret mitt hodet mer enn jeg selv forstår. Er veldig glad i jula:) blir som et lite barn igjen hvert år:)
Tror itte på det tullet med verdens undergang e.hadde det skjedd så hadde været heilt noe annet og dyrene våres hadde vært mere urolig.dessuten vis det hadde vært noe som hadde vært i kollisjonskurs med jorda så hadde vi sett det med det blåtte øye, sånn som katastrofefilmen 2012 ser e itte heilt sammenhengen i.maya kalenderen viser bare det att vi må ta vare på våres blå planet fult ut og hverandre.det er det maya kalenderen skal fram til.
Mvh Beatrice
Ps: e ha lest en del om mayakalenderen
Takk for fine ord, Beatrice!
Verse god, Bente b.håper bare detta gir svar til de fleste som er bekymret der ute.maya kalenderen æ noe e ha satt med inn i noe i grunnen att e æ halvt indianer sjøl og ha brukt halve livet mitt for kunne lære den og i tillegg ha bod utenfor Norge i 13 av mine 26 år.
hei eg har lest om dette med undergang og legger merke til at jeg er redd men samtidight er eg ikke redd eg vett ikke ka eg ska tro på
vett dere det
Hei Eirik.
Hva tror du hvis jeg forteller deg at dette med “undergang” ikke har rot i virkeligheten og slett ikke i Mayakalenderen?
Mayakalenderen har aldri forutsagt noen undergang! Urbefolkningen i Mellom-Amerika er grundig lei av hysteriet og all feilinformasjon om den fantastisk kalenderen deres.
Selv gleder jeg meg til at denne datoen 21.12.2012 er forbi, for da kan jeg jobbe videre med å formidle den dype og vakre innsikt som mayaenes spirituelle tidsvitenskap gir oss.
Vær trygg, Eirik. Jeg har studert Mayakalenderen i mer enn fem år, og jeg er ikke redd for denne datoen 21.desember. Se på det som vintersolverv, Eirik. Det er den gamle solens “død” og en ny sol gjennoppstår.
Hei Eirik.les litt i det innlegget jeg skrev over her du.kan kanskje hjelpe litte grann
Hei!
Jeg hørte fra en nabo kun noen få uker siden om denne datoen og hva dagen “kommer til å bringe”…
Jeg er meget overtroisk og dessverre lider av angst (fikk angst et par år siden)..
Naboen min klarte å “psyke meg ned” så grundig med sine teorier,dommedags hystorier, aliens osv..at jeg nesten ikke turd å sove siden denne dagen, livredd og er på gråten..Det er ikke morsomt!!!
Som sagt,jeg er ovetroisk,men når jeg prøver å samle tankene mine og tenke rasjonelt kan ikke se at en slik hendelse kommer til å skje…Dommedag og slike ting er imot all fornuft..Så..jeg vet ikke,men jeg har på følelsen at det ikke kommer til å skje noe katastrofe eller onde ting..Samtidig er jeg livredd fordi de fleste rundt meg snakker om det stadig og skremmer meg..
Håper alt dette er bare fantasi!
Hei!
Ja, Luise, alt dette med undergang, aliens etc. er bare fantasi og falske rykter. Naboen er feilinformert
I dagens VG (papirutgaven) er jeg intervjuet om Mayakalenderen. Overskriften er “Avliver myten om dommedag”. Jeg likte den overskriften
Håper det vil berolige deg å lese litt rundt på bloggen min. Jeg har lagt ut forskjellig informasjon som jeg håper vil gi litt innblikk i hva Mayakalenderen går ut på, og jeg har jo også forsøkt å berolige mange som er redde, ved å forklare at undergangsteoriene ikke stammer fra Mayakalenderen eller mayafolket. Vår tids mayaer, urbefolkningen i Mellom-Amerika, er skikkelig lei av dommedagsteoriene.
Mayakalenderen består av mange sykluser og tidsintervaller. Ett tidsintervall i kalenderen kalles “The Long Count” (Den lange tellingen). Denne delen av kalendersystemet tilhører Tun-kalenderen (den profetiske delen av kalenderen) som gikk ut av bruk hos mayaindianerne for ca. 1000 år siden. 0-punktet for Den lange tellingen er 11. august 3114 f:Kr. Fra denne datoen kan vi telle oss ned til, dag for dag, at sluttdatoen er 21.12.2012.
Det er egentlig arkeologene som har gitt vår tids Maya, og oss andre, begynnerdatoen for Den lange tellingen. Det har vært så mange spekulasjoner og usikkerheter i forbindelse med Mayakalenderen, noe som har gitt grobunn for mange slags konspirasjonsteorier. Det er bare de siste ti-årene man har vært i stand til å tolke de gamle skrifttegnene og inskripsjonene til fortidens mayaer.
Tzolkin, selve grunnstammen i hele kalendersystemet, er fremdeles i bruk hos dagens mayaer. Dette er en syklus av 260 dager, hver og en av disse dagene har en egen energi. Det er på grunnlag av Tzolkin vi kan sette opp personlige mayahoroskop. Tzolkin har vært uendret og i kontinuerlig bruk i minst 2500 år. Tzolkin fortsetter også etter 21.12.2102.
Å komme til forståelse om hva Mayakalenderen egentlig handler om er spennende, det gir en dyp og gripende innsikt i hele evolusjonsprosessen som har pågått siden tidenes morgen (Big Bang). Både den biologiske evolusjonen og menneskets bevissthet har vært under påvirkning av rytmiske, kosmiske impulser som har drevet utviklingen fremover. De gamle mayaene og folket før dem, Olmec, fanget inn at alt i naturen svinger i takt med denne rytmen,- jordkloden, mennesket, planetene, stjernene, galaksen og hele kosmos svinger i takt med rytmene i den kosmisk energi.
Mayakalenderen gir oss innsikt i våre egne liv, både våre personlige liv og det kollektive. Mayakalenderen bekrefter den hermetiske lov: “Slik som i det store, så også i det lille.” Kalenderen gir oss en tydelig fornemmelse av hvor vi kommer fra og hvor vi skal hen.
Skaperverket og våre liv har mål og mening.
For å forstå Mayakalenderen utfra konkret akademisk forskning, anbefaler jeg urfolkseksperten Lars Kirkhusmo Pharo. For å forstå en dypere mening av Mayakalenderen anbefaler jeg Dr. Carl Johan Calleman, http://www.calleman.com
Vær trygg, Luise. Og ha er riktig god jul!
Mvh
Bente
Takk Ole, denne var fin!
Så du mener at ingen ting tyder på at jorden går under ? jeg har også gruet meg over dette , og vil helst ha en jul uten noen undergang
Jeg har lest litt på bloggen din og føler meg trygg på det du sier , men som sagt du mener at jorden ikke vil gå under 21.12.2012 ?
Martin, alle som har satt seg inn i hva Mayakalenderen handler om, beroliger med at undergangs-spådommer ikke finnes noe sted i mayakalenderen.
Mayakalenderen er så utrolig fasinerende og inneholder dyp visdom om skaperverket, hvordan evolusjonen er blitt drevet frem av kosmiske impulser som har påvirket den biologiske utviklingen på jorden og deretter menneskenes bevissthet.
Vi lever nå i en tid der vi har muligheten til å skape en ny og bedre verden basert på en enhetstenkning, en enhetsbevissthet der vi ser at vi er ett med naturen og hverandre.
Men det er viktig å huske på at så langt som vi nå er kommet i bevissthetens utvikling, har vi et stort ansvar. Det er faktisk VI som må skape den nye verden av fred og likhet.
Ha et godt vintersolverv i morgen, nå går vi mot lysere tider
Mvh
Bente
Hei
Jeg har lest – og hørt VELDIG mye – om datoen 21.des 2012, at dette sies å være Jordas undergang. Det er også laget en film om det, kalt 2012. Den har jeg ikke sett, og det er jeg vel egentlig veldig glad for også.
For noen år siden fikk jeg mitt første panikkanfall, og jeg sliter med angst og panikkanfall som kommer og går innimellom (med ujevne mellomrom). De siste nettene har jeg hatt problemer med å sove, så store at jeg må ha hjelp til å sove, i form av medisiner. Det er jeg ikke veldig happy for, fordi jeg allerede går på andre medisiner. Har nå fått litt ubehageligheter som følge av mye medisinbruk. Men det er en annen sak.
Poenget er….. en rekke medier skriver veldig mye om “dommedag” og lager en sak om det både i aviser og på TV. Leste nettopp på Dagbladet, der står det til og med klokkeslett for når dette angivelig skal skje, og man kan sende inn kommentarer osv. De lager en “big business” av hele greia. Men jeg har også sett vanligvis seriøse journalister som leser nyheter i TV, som ser ut til å ville le når innslagene om dommedag er ferdig. For det er tydelig at vedkommende ikke tror på det, men likevel må formidle det fordi det er vedkommendes jobb å gjøre nettopp det.
Har vi noe å frykte, kommer dette til å skje?
Jeg har lest om dette på nettet, men jeg må jo innrømme at dette absolutt ikke er min sterke side….. jeg skjønner ikke så mye av det hverken når det gjelder astronomi eller historisk. Astronomi (som en del av naturfag) eller historie var ikke mine sterkeste fag på skolen.
Jeg har sett i andre saker (som f.eks. helse og kropp), at mediene har en tendens til å hausse opp kraftig, fordi de vet det er slikt som selger. Men jeg, med min angst (og jeg vet det er veldig mange i min situasjon). Har vi noe å frykte i dag? En venninne av meg sliter veldig med dette, hun ble faktisk så redd at hun ligger på sykehus nå. Og kun nærmeste familie får besøke henne. Hun er vettskremt, stakkar. Jeg får så vondt av henne. Hun har vært gjennom mye tøft i livet sitt, det er blant annet det som gjør henne så sårbar i situasjoner som denne. Jeg misliker sterkt at mediene spiller på folks frykt.
Men…. har vi noe å frykte? Eller kan jeg gjøre det jeg skal gjøre i dag? Jeg er litt engstelig for å gå ut i dag, skjønner du.
Det finnes sikkert noen der ute som sier, “Åh, så dum du er som tror slikt” eller “så dum du er som er så lettskremt”. Vi som har angstlidelse kan faktisk ikke noe for det, så folk som sier slikt, må tenke seg nøye om før de kommer med slike kommentarer. Det er tøft nok som det er, å leve med angst.
Håper på et svar ganske raskt (skjønner at du kanskje ikke svarer så fort, men håper på et svar i dag).
Hilsen redd 30-åring med sterk angst
Kjære deg.
Du har absolutt ingen ting å frykte. Det lover jeg deg og det garanterer jeg deg.
Du kan lese flere av kommentarene jeg har skrevet til folk som har henvendt seg her på siden.
I mange filmer og reportasjer hevdes det at “Mayakalenderen forutsier dommedag, jordens undergang…” etc. Dette har ikke rot i virkeligheten. Det finnes INGEN forutsigelser, hverken fra de gamle mayaene eller i Mayakalenderen som sier noe som helst om noen jordens undergang! Alle som hevder at Mayakalenderen har forutsagt dommedag eller undergang, er enten totalt uvitende, eller så farer de med løgn for å skaffe seg oppmerksomhet.
Ingen person med kunnskap om Mayakalenderen vil falle på å hevde at det skal skje noe som helst negativt denne datoen. Det er riktig som du har observert, at noen redaksjoner i aviser og TV lager tullete oppslag som “selger”. De tror ikke på at det skal skje noen undergang og ler av det hele selv.
Hollywoodfilmen “2012″ var jo bare oppspinn og laget for å tjene penger, selvfølgelig. Hollywood (og mange andre) vet at frykt selger.
Ha en fortsatt god dag. Det er jo vintersolverv i dag, noe som betyr at vi går mot lysere tider.
Jeg ønsker deg gode dager og en god jul.
Mvh
Bente